Welke lokale of regionale krant, site of omroep wint De HOUVAST?

Op 21 maart mogen we weer naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Lokale en regionale media proberen burgers te helpen bij het maken van hun keuze. Welke krant, site of omroep doet dat het best? Nomineer vandaag nog je eigen werk of stuur ons een tip! De winnaar krijgt De HOUVAST.

Waarom deze prijs? 
Er wordt regelmatig kritiek geuit op lokale en regionale media. NVJ-secretaris Thomas Bruning schreef onlangs een kritisch opiniestuk over de berichtgeving ten aanzien van de gemeenteraadsverkiezingen: “Door gebrek aan onafhankelijke, lokale journalistiek, blijft de burger matig geïnformeerd achter.”

Zijn vaststelling bracht ons op het idee voor deze prijs. Want is het echt zó slecht gesteld met deze media?

Hoe verslaan lokale en regionale media de gemeenteraadsverkiezingen?
De komende gemeenteraadsverkiezingen vormen een mooie testcase. Van de landelijke journalistiek hoef je in campagnetijd niets te verwachten; daar zijn het vooral de landelijke lijsttrekkers die je het hoogste woord ziet voeren. Of er domineren partijen waar je alleen in Amsterdam voor kunt kiezen, zoals Forum voor Democratie en Bij1.

Voor goede informatie zijn we dus echt op onze lokale en regionale media aangewezen. Op al die hardwerkende journalisten die vrijwillig of tegen soms bizar lage tarieven, de burgers zo goed mogelijk informeren over hun bestuurders. Natuurlijk zijn er beperkingen, maar we geloven dat er desondanks genoeg omroepen, websites en kranten zijn die hun beste beentje voorzetten.

Met onze prijs willen we hier meer inzicht in krijgen. En we willen deze ‘best practises’ in het zonnetje zetten, in de hoop dat het lokale en regionale media inspireert om het ook eens over een andere boeg te gooien.

Waar letten we op? 
We zoeken media die in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen uitblinken in hun berichtgeving over de campagne en de verkiezingen. Omdat we een website voor ‘constructieve journalistiek’ zijn, letten we vooral op het gebruik van onze zeven ‘constructieve elementen’. Als maatstaf daarvoor hanteren we onze HOUVAST-methode. Slagen media erin ten minste een van de elementen uitmuntend te gebruiken, dan maken ze kans op de prijs.

Hoe ziet het er in de praktijk uit? Als een medium de O van Opbouwend wil gebruiken, kan bijvoorbeeld aan lokale ondernemers worden gevraagd om de nieuwe gemeenteraad iets mee te geven voor de volgende periode. Of denk aan de V van Verhelderend: een overzichtelijke infographic waarin de standpunten van alle lokale partijen overzichtelijk naast elkaar worden gezet. Of neem de S van Samenwerkend: een lokale krant die lezers inschakelt om erachter te komen wat de grootste prioriteiten zijn bij de volgende verkiezingen.

Als je meer inspiratie wilt opdoen, lees dan over het project Ik teken voor 80 van TC Tubantia en 1Twente Enschede. Het is een prachtig voorbeeld van constructieve journalistiek. We zijn heel benieuwd naar jullie lokale voorbeelden!

Wat kunnen deze media winnen?
De winnaar van De HOUVAST krijgt een gastles van een dagdeel aangeboden over constructieve journalistiek. In deze les legt docent Karel Smouter de HOUVAST-methode uit, en denkt hij met de redactie na over manieren om de elementen toe te passen in de lokale journalistiek. Zowel de genomineerden als de uiteindelijke winnaar zullen daarnaast volop in de spotlights worden gezet.

Hoe kan je winnen?
Om in aanmerking te komen ben je een lokaal of regionaal medium. Dat kan een krant, website of omroep zijn. Je gebruikt ten minste één element van de HOUVAST-methode in je berichtgeving, en licht dit toe in het aanmeldformulier. Ook beschrijf je daarin waarom jouw medium de prijs verdient.

Werk je niet op een redactie? Dan kun je ons natuurlijk wel jouw lokale of regionale omroep, krant of website tippen.

Van alle inzendingen selecteren wij de beste vijf. Deze nominaties publiceren wij in de week van 12 maart op onze website. Het publiek mag vervolgens stemmen.

Twee dagen voor de verkiezingen, op 19 maart 2018, maken we de winnaar van onze wedstrijd bekend.

Ik wil mee doen, wat moet ik nu doen?
Meld je aan via dit formulier tot en met 11 maart. Door op de eerste pagina ‘next’ aan te klikken, kun je de nominatie compleet maken.

Houd onze sociale mediakanalen en website goed in de gaten voor meer informatie.

Vragen? Mail naar info@constructievejournalistiek.nl

FacebookTwitterLinkedInEmail