Start-ups waar we dit jaar meer van gaan horen

2019 is nog kersvers en dus er staat ons veel nieuwe journalistiek te wachten. Dat kan zowel in de vorm van mooie mediaproducten als in de vorm van nieuwe journalistieke bedrijven zijn. In 2018 hebben we een aantal start-ups gespot die interessant kunnen zijn voor de constructieve journalistiek. Wij spraken drie van deze start-ups die flink aan de weg timmeren.

Wat houdt jullie start-up precies in? Wat voor mediaproduct maken jullie?

Ties Gijzel (Are We Europe): “We onderzoeken wat het betekent om Europeaan te zijn. Dit doen we als collectief van meer dan 550 Europese verhalenmakers: filmers, fotografen, designers, journalisten en developers. Samen maken we grensoverschrijdende verhalen over thema’s die Europeanen met elkaar gemeen hebben, of juist verdelen. Denk aan het klimaat, de toekomst van de stad en de culturele overeenkomsten en verschillen tussen Europa en de VS.”  

Karim Maassen (nwzer): “nwzer is een user-generated nieuwsbron voor betrouwbare burgerjournalistiek. We vragen de crowd om input te geven. Om de ‘wisdom of crowds’-principes toe te passen en om het gemeenschappelijk doel te garanderen, maken we gebruik van machine learning (de AI die de principes toepast op alle input) en blockchain (dat het gemeenschappelijk doel garandeert). Het resultaat is een hyperinteractief en stabiel burgerjournalistiekplatform.”

Ron Mauer (De rest van Nederland): “Onze stand-up is in feite een persbureau dat wordt gedragen door jonge en gemotiveerde journalisten. We helpen landelijke media om ‘de rest van Nederland’, de regio’s buiten de Randstad, beter in beeld te krijgen. Vanuit redacties in het noorden, zuiden, oosten en midden van het land leveren we regionale verhalen aan landelijke media. De producties die De rest van Nederland maakt zijn over het algemeen geschreven producties, maar kunnen evengoed audiovisueel zijn. De redacteuren die bij ons werken kunnen bovendien aangeven met welke vorm van journalistiek ze de meeste feeling hebben. Op die manier kunnen de audiovisueel ingestelde mensen werken aan bijvoorbeeld een tv-programma en gaan redacteuren die liever willen schrijven met een longread voor een landelijk dagblad aan de slag.”

De Amerikaanse journalist Joshua Benton op het Media van Morgen-congres, waar veel start-ups aanwezig waren. Fotograaf: Lyanne Ederveen

Waarom hebben jullie voor een constructieve aanpak gekozen?

Ties: “We willen nationale perspectieven overstijgen en een pluralistisch perspectief bieden dat recht doet aan Europese diversiteit. Ons platform biedt Europeanen de mogelijkheid om van elkaar te leren en samen te werken. Zo hebben we bijvoorbeeld een multimediaal verhaal gemaakt in Moldavië met een lokaal, interdisciplinair team. We werkten met lokale experts en betrokken lezers vanaf dag 1 in het productieproces, door de design-sprint methodologie toe te passen. Het resultaat: een verhaal dat volgens de Moldaviërs een directe reflectie was van hun maatschappij en dat veel internationale lezers informeerde over de situatie in Moldavië.”

Karim: “We geloven in het idee dat wanneer mensen betrokken worden op een constructieve wijze met de publieke discussie, dat dit persoonlijke winst is, naast winst voor de gemeenschap als geheel. We gebruiken de “wisdom of crowds”-principes om dit doel te bereiken. Deze principes zijn diversiteit (aan bronnen), onafhankelijkheid (bronnen vormen onafhankelijk van elkaar hun mening), decentralisatie (bronnen zijn in staat om een kwalitatieve mening te vormen) en aggregatie (mechanisme om bronnen op de juiste wijze te interpreteren.) Wanneer je deze principes op de juiste wijze toepast, smeed je van veel input, kwalitatieve output.

Het dienen van een gemeenschappelijk doel is hier de crux. Wanneer dit helder is en dit gegarandeerd kan worden, dan is de crowd in staat naar dit doel toe te werken. In het geval van nieuwscontent kan dat ook. Zo hebben we enkele experimenten gedaan met de achterliggende techniek van nwzer. In één daarvan hebben we 25 mensen gevraagd om een live verslag te doen van een lokale voetbalwedstrijd. De AI van nwzer smeedde het samen tot een artikel en we vergeleken het met het stuk geschreven door een professionele journalist. Het stuk van de crowd bleek sneller, accurater en uiteindelijk daardoor ook meer vertrouwd.”

Ron: “Bijna altijd proberen we een constructieve draai te geven aan de artikelen. Zo draagt een gerenommeerde onderwijsjournalist in een van onze artikelen een aantal oplossingen aan: wat kan het imago van het mbo doen veranderen? De rest van Nederland probeert dus hoe dan ook een constructieve bijdrage te leveren aan de journalistiek.”

Wat heeft de accelerator van het SVDJ jullie opgeleverd?

Ties: “Met de Accelerator hebben we onze vele ideeën op een overzichtelijke, efficiënte manier kunnen testen, waardoor we nu een stuk beter weten welke ideeën daadwerkelijk werken.”

Karim: “Daar hebben we niet aan deelgenomen. We hebben eind 2017 wel meegedaan aan de Brightlands Innovation Factory-accelerator (een community die in het teken staat van blockchain, kunstmatige intelligentie en klimaatverandering, red.).”

Ron: “Een hoop know-how. Het opzetten van een bedrijf vergt veel tijd en energie, het was daarom fijn dat we af en toe bij de hand werden genomen. Ik bedoel, De rest van Nederland bestaat uit journalisten, niet uit doorgewinterde ondernemers. In totaal zijn er zo’n zes bijeenkomsten geweest waar alle start-ups uit de Accelerator bijeen kwamen. Door middel van het uitwisselen van ervaringen, en het sparren met je eigen coach, kon je stapsgewijs groeien als start-up.”

Fotograaf: Lyanne Ederveen

Hoe zit 2019 er voor jullie uit?

Ties: “We zoeken normaal gesproken zelf partners uit waar we mee willen werken, dus op de Media van Morgen waren we vooral nieuwsgierig naar wat voor mensen op ons af zouden komen. We hebben met heel veel interessante mensen en organisaties gesproken en kijken met veel enthousiasme uit naar 2019, waar weer veel nieuwe projecten op de agenda staan!”

Karim: “Voor ons is uiteraard de grote uitdaging de business models die horen bij onze business roadmap uit te rollen. Ons plan is vrij helder en naast de samenwerkingen met bestaande publishers en instanties willen we zelf marktaandeel veroveren. 2019 is daarom een do or dare voor ons. We hebben als doel om in de loop van 2019 de alpha om te zetten naar een publieke beta. Dat betekent veel iteratief ontwikkelen en het product bijschaven en de AI doortrainen.”

Ron: “Daar kan ik nog niet al te veel over zeggen, maar wel een hoop interessante! De aankomende tijd gaan er een hoop koppen koffie gedronken worden, dat is een ding dat zeker is. Samen met deze partijen bespreken we dan wat we voor hen kunnen betekenen. De signalen die we ontvingen tijdens de Media van Morgen waren in ieder geval hoopgevend.”

FacebookTwitterLinkedInEmail