Tubantia: in beweging

De stadsredactie Enschede van de TC Tubantia werkt zo constructief mogelijk. Dat lukt goed, vindt het team zelf, mede dankzij de samenwerking met de lokale omroep. Alhoewel, constructief, dat woord nemen de Tukkers zelf liever niet in de mond. ‘We moeten gewoon af van dat gezuurpruim.’

‘Streep door azc.’ TC Tubantia opent er groot mee. Dat de komst van een asielzoekerscentrum van 600 bewoners niet doorgaat, is het nieuws van de dag. In de buurt waar het azc was gepland, reageren de mensen opgetogen, leert het artikel. Citaat in openingslead: ‘Dit is het beste nieuws van het jaar.’

tubantia_web-42,,Wat doen we vandaag met dat verhaal, jongens?’’ opent redactiechef Henk ten Harkel de vergadering. Vijf verslaggevers zijn aangeschoven aan de middentafel. De mobieltjes staan op stil, aantekeningblokken liggen paraat naast de bekertjes automatenkoffie. Twee collega’s komen later, legt Ten Harkel uit, omdat zij de avond ervoor lang hebben doorgewerkt aan het openingsverhaal.

,,Er staan ook tweehonderd vrijwilligers klaar die de asielzoekers willen helpen,’’ zegt Ben Lensink, een wat oudere verslaggever. ,,Moeten we hun niet ook om een reactie vragen?’’ Zijn collega Marjon Kok knikt instemmend. Zij zegt: ,,Ik mis het geluid van de mensen die vinden dat wij de asielzoekers hier in Enschede wat beters hadden kunnen bieden dan die opvang in de regio. Die is erbarmelijk.’’

Redactiechef Ten Harkel besluit dat er een follow-up moet komen die dat ‘dubbele gevoel’ weergeeft. Senior Ben weet wat hem te doen staat. Een belrondje ‘weldenkende mensen’.

Achterdochtig

Henk ten Harkel (60) werkt nu 25 jaar in de journalistiek. Hij houdt er niet van om zijn manier van werken vastomlijnd te definiëren. Toen Martha Riemsma bij haar aantreden als hoofdredacteur van TC Tubantia over constructieve journalistiek begon, reageerde hij achterdochtig. Was zij niet de zoveelste manager die zo nodig moest laten zien dat zij alles anders zou doen? Oude wijn, nieuwe zakken, dat verhaal.

Misschien komt het doordat hij zijn carrière in het onderwijs begon, bedenkt Ten Harkel nu, maar hij komt erachter dat hij inderdaad constructief probeert te werken. ,,We moeten gewoon af van dat gezuurpruim. De stad in beweging krijgen, daar gaat het ons om.’’

Zijn krant moet relevant zijn. En dat bereik je alleen als je de relatie met je publiek als een wederkerige relatie ziet. Geven en nemen. In de woorden van Ten Harkel: ,,We mogen ons niet verstoppen.’’

Mooie dingen delen

,,Ik wil graag een verhaal maken over het kleinste schooltje van Enschede,’’ herpakt verslaggeefster Marjon Kok de redactievergadering.

De vijftigjarige Kok raakte een paar jaar geleden door een bezuinigingsoperatie haar mooie positie als cultuurredacteur bij TC Tubantia kwijt. Na een bezinningsperiode hervond ze haar goede humeur bij de stadsredactie. Hier mag ze ‘mooie dingen delen’, en dat is wat Kok ziet als haar journalistieke taak.

‘Het is er bij ons zo ingepompt dat we altijd kritisch moeten zijn’

,,Het is er bij ons journalisten zo ingepompt dat we altijd kritisch moeten zijn,’’ zegt ze. ,,We zoeken door tot er iets niet klopt, want pas dan is het nieuws. Maar er zijn zoveel gave bewegingen in onze stad, en die verdienen het ook om geregistreerd te worden.’’

tubantia_web-12Constructieve journalistiek betekent voor Kok dat zij zich niet als die afstandelijke, neutrale toeschouwer opstelt, maar als een betrokken verslaggeefster met hart voor haar onderwerp. Om dat aan het publiek duidelijk te maken, jureert ze in haar vrije tijd bijvoorbeeld bij de lokale schrijfwedstrijd. Of ze loopt een modeshow in de galerie van een bekende Enschedese kunstenaar. Als journaliste van TC Tubantia, maar zonder opschrijfboekje in de hand.

Over het kleinste schooltje van Enschede wil Kok graag schrijven, omdat het 25 jaar bestaat. Maar da’s slechts de aanleiding. Het gaat haar om de context: ,,Hoe weet het zich staande te houden?’’

Newsroom Enschede

,,Wat gaan jullie vandaag doen?’’ vraagt Ten Harkel de twee jongste verslaggeefsters bij de ochtendvergadering.  Ze werken voor de lokale omroep TV Enschede FM en nemen ook dagelijks plaats aan de middentafel.

‘Dat wist ik helemaal niet, maar dat heet dus crowdsourcing’

Als een redactie mensen in beweging wil krijgen, stelt Ten Harkel, dan moet je makkelijk contact met ze kunnen maken, en zelf goed bereikbaar zijn. Daartoe dien je je als krant te manifesteren op internet, maar daar kun je als medium niet volstaan met alleen platte tekst. Zijn redactie kan daarom volgens Ten Harkel alleen constructief werken dankzij de samenwerking  met de lokale omroep TV Enschede FM. De twee redacties huizen in één gebouw en vormen samen Newsroom Enschede.

martha_riemsma_web-6
Martha Riemsma: ‘Ik heb het nooit meer over constructieve journalistiek’
Iedere dag opnieuw scant hoofdredacteur Martha Riemsma de koppen van TC Tubantia. Had het bericht niet anders kunnen worden ingestoken? Niet per se positiever, wel beter.
De stadsredactie volgt bijvoorbeeld diepgravend het veelbesproken nieuwe systeem van individuele afvalstoffenheffing (diftar). Op de site pronkt een rekenmachine waarmee de lezer kan uitrekenen hoeveel hij hieraan kwijt zal zijn. De kosten kunnen per burger 50 euro stijgen.
,,Fantastisch, die rekenmachine,” appte Riemsma meteen naar de chef. Daardoor voelt de lezer zich meer betrokken bij het onderwerp.
Bij haar aantreden tweeënhalf jaar geleden nam Riemsma de term nog in de mond, maar inmiddels heeft ze het nooit meer over constructieve journalistiek. Het is nu een manier van werken geworden. Een fijne manier van werken. ,,We zitten in een prettige schwung.”
Mensen willen lezen wat er misgaat, maar ze willen ook weten hoe het verder moet. ,,Dat laatste gebeurde dus te weinig,” zegt Riemsma. ,,De journalistiek was de georganiseerde argwaan geworden. We kunnen als krant alleen blijven bestaan als we ultiem relevante onderwerpen aansnijden, onderwerpen die mensen bezighouden.’’
Is dit een marketingargument? Als een krant wil blijven bestaan, dan moet ze toch iets? Nee, dat is beslist niet het geval, doceert de hoofdredacteur. ,,Marketing heeft alleen zin als de essentie deugt.’’ Het gaat trouwens niet slecht met TC Tubantia, corrigeert ze. De oplage is met 86.000 betalende abonnees – print en digitaal – stabiel. De 70.000 dagelijkse sitebezoekers en de meelezers zijn dan niet meegerekend.
Haar stelling: constructieve journalistiek is gewoon goede journalistiek. Over die diftar-rekenmachine appte ze ook dat het waarom van deze manier van afvalstoffenheffing nog ontbrak. ,,Geef ook de context.’’ Idee is de hoeveelheid afval terug te dringen. ,,Hoe kan de lezer dat dan doen?” Dat is oplossingsgericht, weet Riemsma, maar bovenal een logische vraag.

De lokale omroepitems maken de site van TC Tubantia beter. Ten Harkel tijdens het ochtendoverleg: ,,Die audioreportage over de dierenambulance willen wij ook graag hebben.’’ Zijn redacteuren behouden intussen hun journalistiek-inhoudelijke deskundigheid. ,,Als je iets over verkeersveiligheid  bij een school wilt maken, kun je beter naar Usselo gaan. Daar komen alle kinderen op de fiets,’’ zegt een senior krantenjournalist tegen de jonge verslaggeefster.
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek beloonde Newsroom Enschede met een subsidie van 450.000 euro. Op het oog taaie regionale onderwerpen als wateroverlast en Diftar (afvalstoffenheffing) maken nu vele reacties los, merkt Ten Harkel.
De video-items over ondergelopen kelders, gecombineerd met doorwrochte achtergrondverhalen over de oorzaken, werden versterkt door een online vragenlijst die 900 mensen invulden. De enquêteresultaten zorgden voor een extra stevige nieuwsstroom die de gemeente uiteindelijk deed besluiten het waterprobleem niet af te doen als een reeks incidenten, maar aan te pakken als een publiek probleem. ,,Dat wist ik helemaal niet, maar dat heet dus crowdsourcing,’’ zegt Ten Harkel.

De redactievergadering loopt ten einde. Ten Harkel kijkt op zijn notitieblok en inventariseert binnensmonds of hij alles heeft. ,,Azc, dierenambulance, schooltje, verkeer…’’ En dan hardop: ,,Eenmaal, andermaal, aan het werk.’’

FacebookTwitterLinkedInEmail