Wat is het beste mediadieet? Daar komt nu een boek over

Als media niet veranderen, dan verander ik mijn mediagebruik, dacht Jodie Jackson. En zij is niet de enige. De Britse schrijft een boek over het ideale ‘media diet’ en haalde binnen 16 dagen voldoende geld binnen via crowdfunding-uitgever Unbound.

“De wereld is veel gevaarlijker dan toen ik jong was”, hoorde Jackson haar schoonmoeder bezorgd zeggen nadat Jackson’s dochtertje geboren was. Hoe kan dit?, vroeg de auteur zich af. Haar schoonmoeder is geboren in de tweede wereldoorlog.

Sinds die tijd is de wereld er globaal gezien op vooruitgegaan. De wereld is welvarender, de gezondheid is beter, er is minder kindersterfte, er vallen minder doden door conflicten, er zijn minder moorden en criminaliteitscijfers nemen af, aldus Jackson in haar artikel op Unbound.


“Het is meer dan een boek; het is een beweging”, vertelt Jackson over haar boek You are what you read. In deze video legt ze kort en krachtig uit waarom ze het geschreven heeft.

Geen uitzondering
Ze heeft tijdens haar master Toegepaste Positieve Psychologie onderzoek gedaan naar de psychologische impact van nieuws. Ze weet dat de perceptie van haar schoonmoeder niet is gebaseerd op ervaringen, maar op de verhalen die ze meekrijgt via het nieuws. Ze is niet ongeïnformeerd, maar verkeerd geïnformeerd. En haar wereldbeeld is geen uitzondering.

Zelf heeft Jackson ook ervaren wat de impact is van media. Ze kon op een gegeven moment niet naar het nieuws luisteren. Mensen in haar omgeving zeiden dat ze naïef, zwak of beetje extreem is. Ze kreeg het gevoel dat ze iets markeert, dat ze niet sterk genoeg was om de lelijkheid van de wereld te zien.

Totdat ze realiseerde dat ze de wereld niet als lelijk ziet, maar als een opmerkelijke en complexe plek, met goede en slechte kanten. Ze zag dat media een beeld schetsen dat niet overeenkomt met de werkelijkheid, en dat niet zij iets markeert maar de nieuwsindustrie.

Winst 
Veel mediagebruikers beseffen dit laatste niet, en journalisten verdedigen agressief hun werkwijze, volgens Jackson. Media willen licht laten schijnen op problemen, omdat deze dan op de publieke agenda komen en verdwijnen. Maar, schrijft de auteur, dit gebeurt te weinig. We zien meer slechte journalistiek dan goede journalistiek. Journalisten worden gedwongen om te berichten over dat wat winst oplevert.

Tijdens haar masteronderzoek ontdekte Jackson dat oplossingsgericht nieuws mogelijk een positief effect heeft op ons welzijn. Daarom richtte ze de website What a Good Week op waarop positieve verhalen werden gedeeld. Daarna sloot ze zich aan bij Constructive Journalism Project als onderzoeker en partner.

Maar daar laat ze het niet bij; ze voelt de noodzaak om mediagebruikers te informeren over de werkwijze van journalisten. Als zij anders met media omgaan, kunnen ze de manier waarop nieuws tot stand komt veranderen, gelooft Jackson.
Daarnaast hoopt ze dat mensen na haar boek You are what you read een meer overwegen relatie hebben met media, iets wat volgens haar niet hoeft te betekenen dat ze het mainstream nieuws mijden.

Interesse in het boek? Het is nog niet bekend wanneer het gepubliceerd wordt, maar hier kun je vast een (digitale) versie bestellen. 

FacebookTwitterLinkedInEmail