Why should we care?

Andere vragen stellen. Voor de krant Deseret News en KSL Newsradio uit Utah bleek dat de manier om uit de neerwaartse spiraal te komen, vertelt redactiechef Doug Wilks (58). Hun solutions journalism is een succes bij het publiek én bij de journalisten. ‘Als ik een betere vraag stel, krijg ik een beter verhaal.’


Wat zijn je drijfveren en waarden als journalist?

,,Het belangrijkste vind ik om eerlijk, waarheidsgetrouw, accuraat en zinvol te zijn. En dat zinvolle deel sluit mooi aan bij solutions journalism, de oplossingsgerichte journalistiek die we bij Deseret News bedrijven. Na dertig jaar als betrekkelijk traditionele journalist wilde ik verhalen maken die impact hebben, die mensen helpen om betere mensen te worden.’’

Wat was het keerpunt?

,,Toen ik vijf jaar geleden begon bij Deseret News, was het een ontwrichtende tijd voor journalistiek. 43 procent van de medewerkers werd ontslagen. We moesten veranderen. We definieerden zes beats die we nadrukkelijk gingen volgen: geloof, gezin, zorg voor de armen, goed onderwijs, financiële verantwoordelijkheid en waarden in de media. Tegelijk vormden we een gecombineerde newsroom voor print en broadcast. Deze richt zich onder mijn leiding op die zes areas of editorial emphasis. We verslaan het nieuws door het prisma van deze beats. Als er bijvoorbeeld een auto-ongeluk is gebeurd, rapporteer je niet alleen de details van het incident, maar je gaat ook door op de gevolgen van zo’n ongeluk voor het gezin van het slachtoffer, hun geloof, hun financiële situatie. Het komt er eigenlijk op neer dat je betere vragen gaat stellen.’’

Ontmoette je ook weerstand?

,,Er waren wel kinderziektes. We hadden eerst een verdeling tussen een redactie voor de zes beats en een nieuwsredactie voor het breaking news. Die verhalen en lagen moesten integreren. Toen de eerste verhalen succesvol bleken, kwam het van de grond. Het was journalistiek gezond. Iedere journalist begrijpt: als ik een betere vraag stel, krijg ik een beter verhaal.’’

Ging het zo makkelijk?

,,Sommige redacteuren dachten: gezin, dat is soft news. Maar dat is niet zo. Het gaat om zaken die impact hebben op gezinnen. Politieke besluiten, mensen die worstelen met de recessie. Je verslaat nog steeds nieuws en gebeurtenissen, je bedrijft nog steeds traditionele journalistiek. Maar je stelt betere vragen. Om nog een voorbeeld te geven: als iemand een verhaal voor mij pitcht, dan vraag ik vaak: Why should we care? Waarom moeten we ons hierom bekommeren? In de tweede plaats vraag ik: Wat betekent dit, what comes next, wat levert het op? En dat resulteert vaak in de zoektocht naar een oplossing.’’

Geldt de vraag ‘Why should we care?’ specifiek voor een geloofsgemeenschap als de Mormonen in Utah?

,,Nee, dit geldt voor alle individuen en gezinnen in de wereld. Een deel van ons brand statement luidt: ‘Wanneer ik goed ben geïnformeerd, voel ik me meer zelfverzekerd in mijn overtuigingen. Zo kan ik het verschil maken in mijn gezin en gemeenschap.’ We willen het publiek dus goed informeren, zodat zij hun beslissingen kunnen nemen. Het gaat er niet om dat wij hun precies vertellen wat ze moeten doen, maar dat we hun wegen wijzen, waarheden onthullen, ‘best practices’ laten zien. En dat doen we op een journalistieke manier. Neem weer dat voorbeeld van een verkeersongeluk. Die zijn er elke dag, maar wat als een bepaald ongeluk mensen informatie biedt die hen kan helpen? Gaat het om een gevaarlijk kruispunt? Gaat het om tieners die hun smartphone gebruiken en verongelukken? Gaat het om slecht zicht? Je blijft zoeken in die zes aandachtsgebieden.’’

Gaat het dan vooral om het stellen van betere vragen, niet alleen het vragen naar oplossingen?

dougwilks1
Dougs tips

  • Zoek naar betekenisvolle oplossingen in kleine, dagelijkse verhalen
  • Duik in specifieke aandachtsgebieden: gezondheid, onderwijs en gezin
  • Doe naast de kleine verhalen ook grotere projecten, series
  • Oefen in het stellen van unieke vragen – wat is de interessantste vraag? – en neem geen genoegen met het eerste antwoord

,,Ja, en dat is wat journalisten aanspreekt. Zij willen het unieke verhaal vertellen, ze willen het verhaal áchter het verhaal ontdekken. Het gaat om het veranderen van je mindset om het verhaal meer relevant te maken. ‘Hier is het probleem; what’s next?’’’

FacebookTwitterLinkedInEmail