Ander beeld

Persfotograaf Jeroen Swolfs bezocht in 7 jaar tijd 192 landen en maakte in ieder land een straatfoto. Volgens de maker is zijn reportage een noodzakelijke correctie op het wereldbeeld dat mensen opdoen uit de nieuwsmedia.

Baghdad, Itrak. Foto: Jeroen Swolfs
Baghdad, Irak. Foto: Jeroen Swolfs
Porta Nova, Benen. Foto: Jeroen Swolfs
Porta Nova, Benin. Foto: Jeroen Swolfs
Ramallah, Palestijnse Gebieden. Foto: Jeroen Swolfs
Ramallah, Palestijnse Gebieden. Foto: Jeroen Swolfs
afghanistan_kabul_as_120627
Kabul, Afghanistan. Foto: Jeroen Swolfs

Hoe ben je op het idee gekomen voor de fotoserie Streets of the World?

„Ik was al veel op reis en ik merkte dat je alleen de realiteit ervaart van de plek waar je bent. Ik zocht naar een manier om al die realiteiten in alle landen als het ware in één moment naast elkaar te zetten. Om een tijdsbeeld van de wereld in het begin van deze eeuw na te laten. Omdat je een rode draad moet hebben koos ik voor straatfoto’s, want daar speelt het dagelijks leven zich af. En altijd één foto, in de hoofdstad, technisch op precies dezelfde manier gemaakt: dezelfde horizon, hetzelfde standpunt, dezelfde beeldhoek, dezelfde scherptediepte.”

Achter sommige foto’s zit een speciaal verhaal. Welk verhaal zit er achter de foto uit de Centraal Afrikaanse Republiek?

„Dit was een van de meest bizarre plekken waar ik ben geweest: een vluchtelingenkamp op een vliegtuigkerkhof. Een vluchtelingenkamp is geen vrolijke plek en dat probeer ik er ook niet van te maken. Maar je ziet mensen die elkaar helpen, elkaar vasthouden. Men is bezig, bijvoorbeeld met de was. Hoewel de mensen het slecht hebben komen ze niet over als enorme slachtoffers.”

Je werkt zelf ook in de reguliere journalistiek. Hoe kijk je daar tegen aan?

„Ik heb in dat vluchtelingenkamp ook een serie portretten gemaakt van het dagelijks leven. Ik heb de serie opgestuurd naar de Volkskrant maar die werd niet geplaatst. Geen ‘ruimte’ voor. Daar zie je dan de volgende dag weer alleen het beeld van een soldaat die iemand mishandelt. ‘If it doesn’t bleed, it doesn’t lead’. Dat gegeneraliseer in negativiteit, daar krijg je dus een heel slecht beeld van. De grap van Streets of the World is dat je iets maakt wat zo groot is, 192 straatfoto’s uit 192 landen, dat ze er niet meer omheen kunnen.”

Welke kritiek krijg je zoal?

„‘Je bent naïef. Bij jou is het altijd mooi weer.’ Maar het is ook meestal mooi weer. In Nederland regent het maar op 20 procent van de dagen. Waarom is het niet naïef om alleen maar negatieve beelden te verspreiden?”

Welke reacties krijg je zoal van bezoekers van je expositie?

„Ik stond met mijn expositie in de Nieuwe Kerk in Amsterdam naast World Press Photo en in Perpignan naast een expositie over oorlogsfoto’s. Daar heb ik veel gehoord van mensen dat ze het heel fijn vonden, een opluchting zelfs, om na het harde beeld bij die andere exposities – ook zeer belangrijke foto’s – bij Streets of the World eveneens Bagdad en andere steden te zien. Een heel ander beeld, maar niet minder reëel.

Tijdens het congres constructieve journalistiek op 2 december 2016 zal Jeroen Swolfs een presentatie geven over zijn project ‘Streets of the world’. De expositie is van 1 tot 7 december te bezichtigen in de centrale hal van Windesheim bij het Atrium.
Zie https://www.streetsoftheworld.com/ voor meer informatie over dit project.

FacebookTwitterLinkedInEmail